Voertuiginformatie
Selecteer uw voertuig

Links:

Achterasrevisie.nl www.classicopel.net

Let goed op of u de juiste onderdelen bestelt. Aan retourneren zijn hoge kosten verbonden. Elektrisch en mechanisch technische onderdelen kunnen NIET worden geretourneerd.

Facebook


Gegevensbescherming

Bekijk privacyverklaring

Voertuigselectie

Opel onderdelen

Selecteer dit merk
Opel

Hoe Opel ontstond, hoe het allemaal begon..… lang geleden was het Adam Opel, de oudste zoon van Wilhelm Opel, uit Rüsselsheim die begon met het produceren van Opel naaimachines. Hij liep stage in Luik Brussel en in Parijs bij een naaimachine fabriek Journaux & Leblond. Hierna werkte Adam in de naaimachine fabriek van Huguenin & Reimann. In de herfst van datzelfde jaar, in 1862 begon Adam Opel zelfstandig zijn eerst naaimachine te bouwen.
Adam begon in een voormalige koeienstal en zijn broer Georg leverde de naalden en haken in Rüsselheim. Enkele jaren later werd het aanbod van Opel uitgebreid met wijnkurkmachines, naaimachines uit Londen en het octrooi van Elias Howe. In 1868 trouwde Adam Opel met Sophie Marie Scheller. Zij bouwde de naaimachine fabriek verder uit samen met hun zoons Carl, Wilhelm, Heinrich, Fritz en Ludwig Opel. Adam stierf in 1895. In 38 jaar tijd werden er meer dan een miljoen naaimachines verkocht.

Opel was vanaf 1886 ook de grootste fietsproducent ter wereld. De vijf zoons waren actief in de wielersport wat een groot succes betekende voor verkoop van fietsen. In 1936 ging de Opel fiets productie over naar NSU.

In 1898 begon Opel met de productie van auto’s. Dit was 3 jaar na het overlijden van Adam Opel. Adam wilde ook al graag Opels produceren wat zijn zoons uit eindelijk hebben verwezenlijk. Een jaar later neemt Opel de Anhaltische Motorwagen fabriek van Friedrich Lutzmann over. Hiermee werd het Opel Patentmotorwagen Systeem Lutzmann de komende jaren gebruikt. Later werd er een samenwerking met Darracq overeengekomen. De Opel Darracq ontstond. Later in 1902 kwam de eerste onafhankelijke Opel, de Opel 10/12PS. Deze had een 1.9 twinmotor.

In 1911 werd door een grote brand in Rüsselsheim de Opelfabriek verwoest. Bij de weder opbouw in 1914 met de aller nieuwste technologieën werd Opel Rüsselsheim de grootste Duitse voertuig fabriek.

In 1919 wordt ten zuiden van Rüsselheim een testbaan gebouwd voor de nieuwste modellen. Uniek in die tijd. Het was de enige van Duitsland die ook tevens gebruikt werd om te racen.

General Motors kocht in 1929 voor 26 miljoen Amerikaanse dollar aandelen van Opel. GM werd 80 procent aandeelhouder. De overige 20 procent kochten de Amerikanen 2 jaar later. Al in 1935 verkocht Opel 100.000 wagens van het zelfde model. En in 1940 produceerde ze de miljoenste Opel Kaptain!!

Hierna bouwde ze de productie om, om de Opel Blitz te produceren voor inzet van de Duitse oorlogsdoelen. In 1944 werd de Opel fabriek in Rüsselsheim en in Brandenburg an der Havel volledig plat gebombadeerd. Twee jaar later, na de oorlog, kwam de productie met de Opel Blitz weer opgang.

De Opel Olympia kwam in 1947 van de transport band rollen. Ook in dat jaar begon Opel met koelkasten produceren. Der “Frigidaire” werd deze genoemd. Opel begon ook met een eigen tijdschrift voor de werknemers. “Der Opel Post”

Het is 1950. De vernieuwde Opel fabriek in Rüsselsheim gaat open. De Opel Kapitän en Olympia worden weer in productie genomen. Vanaf 1960 is Opel opnieuw marktleider. In 1964 komt de Opel Admiral en Opel Diplomaat op de markt. Het KAD trio (Kapitäin-Admiraal-Diplomaat) is compleet.
Ook de Opel fabriek in Bochum gaat de eerste Opel Kadett in 1967 bouwen. Het gaat nu snel, de Opel Manta en Opel Ascona komen uit in 1970.

Opel produceerde ook in Antwerpen (België), Luton en Ellesmere ( Vauxhall England), Aspern (Oostenrijk), Gliwice (Polen), Sushary (Rusland) en in Zaragoza (Spanje) In Duitsland zelf in Eisenach en Kaiserlautern. Het merk Vauxhall kwam bij General Motors. Voor de tuning onderdelen ontwierp Opel de sportieve Opel Senator, Opel Monza, Opel Commodore GS/E, de Opel Kadett GT/E en Opel Manta GT/E. Toeleveranciers zoals Irmscher, Steinmetz Opel Tuning en Rieger werden hiervoor ingeschakeld. Voor de Opel coupe en Opel cabriolet werd het italiaanse Bertone benaderd. Dit zijn de Opel Kadett cabrio en Opel Astra cabrio geworden.

Jaren later werd de Opel GT/E omgedoopt naar Opel GSI. In 1988 verdween de GSI om plaats te maken voor het Opel Performance Center. Wel bekend als OPC samen met de GTC variant. Deze wagens van Opel worden ook uitvoerig getest op het nieuwe testcircuit in Rodgau-Dudenhofen waar ook een evenementencentrum ligt.

Samen met Nissan Motor en Renault bouwt Opel de Opel Vivaro wat nagenoeg gelijk is aan de Renault Traffic en de Nissan Primastar. Ook de Opel Movano is een samenwerking tussen deze partijen. De Movano is verglijkbaar met de Nissan Cabstar en Renault Master. Met Suzuki in Hongarije wordt samen de Opel Agila en Suzuki Splash geproduceerd. In Sushary (Sint Petersburg rolt de Opel Antara ((Chevrolet Captiva) van de band.

De nieuwste Opel Combo wordt momenteel ingekocht bij Fiat. De vorige modellen werden in Spanje geproduceerd. Het eerste model was op
basis van de Opel Kadett. Het tweede Combo model op basis van de Opel Corsa.

In Rüsselsheim werd vroeger de Opel Omega, Opel Signum en tegenwoordig de Opel Insignia gebouwd. De Opel Astra en Opel Zafira komen
uit de fabriek in Bochum. In Einenach, een zeer moderne fabriek wordt de Opel Corsa en Opel Adam gebouwd. Polen de Opel Agila, Opel Astra H, Opel Astra G en de Opel Zafira. In de UK, England bij Luton kwam vroeger de Bedford Blitz. De Opel Astra GTC komt uit Ellesmere.

Andere Modellen van General Motors zijn de Bedford Vehicles Cadillac • ChevroletDaewoo • GMC • Holden • OpelVauxhall - Corvette - Buick – Saab – Ranger – Isuzu

Wir Leben Autos Adam Opel AG General Motors